Celem zaprojektowania i zainstalowania oznakowania premium na półkach drogerii Teta jest ułatwienie klientom premium poruszania się po półkach, stania się ekspertami w wybranych kategoriach, a tym samym zwiększenie udziału tych kategorii w koszyku zakupów. Wiąże się to również z celem zwiększenia ogólnego obrotu produktami premium bez konieczności stosowania promocji rabatowych.
Projekt brandingu półek produktami drogeryjnymi premium jest również interesujący ze względu na zaawansowane testy, które obejmowały kilka kategorii i wiele parametrów testowych. W pierwszej fazie rozpoczęliśmy współpracę z klientem pod koniec 2015 r. (przed świętami Bożego Narodzenia), testując kategorię golenia premium, która była wówczas w sezonie. Następnie wiosną 2016 r. dodano kategorię pielęgnacji włosów, dla której opracowano modułowy system ram, który można było przesuwać i zmieniać w zależności od położenia półki. Przetestowano trzy warianty rozmiarów (1 półka, 3 półki, 5 półek z towarami), aby sprawdzić, jak oznakowanie działa w odniesieniu do zmieniających się zachowań klientów. W ostatniej letniej fazie dodaliśmy również kategorię produktów do pielęgnacji skóry.
W pierwszej fazie testowano bez podświetlenia, w drugiej dodano elektryfikację, która pozwoliła na podświetlenie ramek, zwracając uwagę na produkty w nich i w bezpośrednim otoczeniu. Pilotaż był zawsze prowadzony w 30 sklepach, a dane zostały porównane z innymi sklepami referencyjnymi, w których oznakowanie nie było obecne. Dzięki dużej liczbie sklepów, dokonanych zakupów, danych klubu klienta i innych parametrów, możliwe było bardzo szczegółowe zrozumienie, jak działa oznakowanie i jak zmienia zachowanie klientów.
W rezultacie odkryliśmy, że uczynienie produktów premium bardziej widocznymi w celu zwiększenia sprzedaży w sklepie działa świetnie komercyjnie dla całej kategorii, a nie tylko produktów w samej ramce.
Zachowanie klientów jest bardzo podobne bez względu na rozmiar ramki, więc największy zwrot z inwestycji przynosi system brandingu na jednej półce. Ogólnie rzecz biorąc, koncepcja premium działa najlepiej, gdy jest umieszczona w głównej alejce, tj. w bardziej widocznych miejscach. Z perspektywy regionalnej koncepcja ta jest bardziej skuteczna w większych miastach i centrach handlowych, ponieważ to właśnie tam robi zakupy większość klientów premium. Wyniki testów pokazują, że wszystkie brandingi wykazały wzrost sprzedaży dla całej kategorii, między 8-15%, ze średnią 11% ogółem.
Rozwiązanie jest bardzo łatwe do zainstalowania na standardowym systemie regałów bez specjalnych wymagań instalacyjnych. Klient planuje kontynuować wdrażanie oznakowania premium w innych kategoriach i we wszystkich drogeriach Teta.